Under våren 2013 skapade jag kunskapsväggen för åk 1-3 för första gången. Det gjorde jag för att synliggöra för mina elever vad det var vi skulle jobba med och vad de skulle lära sig. Denna revidering är gjord på samma sätt som tidigare. Kort att sätta upp samt sammanställningar med bedömningskriterierna. Eftersom ämnets syfte och centrala innehåll har fått ett tydligare fokus i undervisningen i nya läroplanen har jag även sammanställt dessa som egna översikter.
Allt centralt innehåll från respektive ämne finns med samt i de ämnen som har bedömningskriterier i åk 3 finns översikter med över dessa . Även de långsiktiga målen – ämnets förmågor finns med i materialet.
När vi bedömer förtydligas i Lgr 22 att vi som lärare ska göra en sammantagen bedömning och inte bryta ner varje del i enskilda mål. För att förtydliga vad kriterierna hör till för långsiktigt mål har jag valt att dela upp dem i grupper på samma sätt som kommentarmaterialet delar upp dem under olika långsiktiga mål.
Det som finns med till alla ämnen är det centrala innehållet (med lite förkortad text) uppdelat efter rubriker, ämnets syfte (även det nedkortat) som kort att sätta upp, samt en översikt med förmågorna och det centrala innehållet.
Till matematik, no, so och svenska/svenska som andraspråk finns det även med en översikt med bedömningskriterierna och en med syfte, centralt innehåll samt bedömningskriterier.
Emma –
Så bra för att tydliggöra! Jag har använt materialet sedan 2013 och är så nöjd! Uppskattat av både elever och föräldrar.
Trude –
Grymt bra och tydlig!
Lotta Jägare (verifierad ägare) –
Superbra, att använda och tydliggöra för elever och vårdnadshavare…//Lotta