Under våren 2013 skapade jag kunskapsväggen för åk 1-3 för första gången. Det gjorde jag för att synliggöra för mina elever vad det var vi skulle jobba med och vad de skulle lära sig. Sedan 2015 jobbar jag på mellanstadiet så när jag började där gjorde jag även en kunskapsvägg för åk 4-6. Denna kunskapsvägg har samma upplägg som den för Lgr 11 som jag delat tidigare. Kort att sätta upp samt sammanställningar.
Till varje ämne finns det med de långsiktiga målen (med lite förkortad text), allt centralt innehåll (även det nedkortat) och betygskriterierna för åk 6. Eftersom denna har samma upplägg som tidigare innebär att jag har gjort översikterna med betygskriterierna så att de ska bli mer överskådliga för eleverna. Betygskriterierna är skrivna med du istället för eleven, annars så är det samma text som betygskriterierna i Lgr 22.
Eftersom de långsiktiga målen och centrala innehåll har fått ett tydligare fokus i undervisningen i nya läroplanen har jag även sammanställt dessa som en egen översikt. Jag har också gjort en sammanställning för varje ämne som innehåller syfte, centralt innehåll samt betygskriterier då vår lärplattform som vi använder kommer att ha det upplägget när vi sätter våra omdömen.
När vi bedömer förtydligas i Lgr 22 att vi som lärare ska göra en sammantagen bedömning och inte bryta ner varje del i enskilda mål. För att förtydliga vad kriterierna hör till för långsiktigt mål har jag ändå valt att dela upp dem, men i grupper på samma sätt som kommentarmaterialet delar upp dem under olika långsiktiga mål.
Eftersom det är en hel del som är lika i de tre no-ämnena biologi, fysik och kemi så har jag även i denna kunskapsvägg gjort en gemensam presentation där jag har satt samman dessa ämnen. På så sätt tar no mindre med plats när man sätter upp det.
Nancy Bastille (verifierad ägare) –
Det sparar tid. Tack!