Materialet innehåller 8 arbetsblad.
Sex st av dessa arbetsblad får eleverna en färdig mall som de sedan designar. På arbetsbladet ser eleverna vilka färger och mönster de ska använda men inte var, de är upp till dem.
Ett arbetsblad innehåller instruktioner för vilka former och mönster de ska välja men färgerna bestämmer de helt själva.
Det sista arbetsbladet innehåller bara tomma rutor där eleverna först funderar vilka figurer, ord, mönster och färger de ska använda. Låt dem fylla i rutorna först innan de gör sin egen popkonst.
Materialet passar bra ihop med:
- Månadens konstnär Roy Lichtenstein
- Konstens grunder NR 2 Former och figurer
- När man arbetar med Popkonst
- eller som eget arbete.
LGR22
Undervisningen i ämnet bild ska ge eleverna förutsättningar att utveckla:
– förmåga att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap,
– förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material,
– förmåga att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt utifrån syftet med bildarbetet
Centralt innehåll åk 4-6
Bildframställning
– Framställning av berättande och informativa bilder
– Teckning, måleri
– Återanvändning och bearbetning av bilder, till exempel i kollage och bildmontage.
– Fotografi, annat digitalt bildskapande samt redigering av fotografi
– Rättigheter och skyldigheter samt etiska frågeställningar vid användning av bilder i olika sammanhang.
Tekniker, verktyg och material
– Olika element som bygger upp och skapar rumslighet i två- och tredimensionella bilder, till exempel linjer, färg och hur kombinationer av dessa kan användas i bildskapande arbete.
– Verktyg och material för teckning, måleri, tredimensionellt arbete, fotografering, arbete med digital bildbehandling.
Recensioner
Det finns inga produktrecensioner än.