Hej på er!
Här kommer ett projekt där eleven får lära sig om hållbar utveckling och om hotade arter genom 3 steg. Projektet är kopplat till Lgr22 i ämnena biologi, geografi och samhällskunskap.
Du får:
Bild 1: 6 texter med frågor om hotade djur. Till varje text finns svåra begrepp med förklaringar + en sida där eleven ska sammanfatta vad hen har lärt sig om den hotade arten. Texterna är uppbyggda på liknande sätt som eleven själv ska skriva i sitt forskningsarbete. Eleven kommer att få läsa om tigern, jättepandan, orangutangen, den svarta noshörningen, hammarhajen och Galapagossköldpaddan.
Bild 2: Texter om hållbar utveckling och vad hotade arter innebär med tillhörande frågor. Text på vad eleven själv kan göra med tillhörande frågor. På sista sidan finns svåra begrepp med förklaringar.
Bild 3: Instruktioner till ett forskningsprojekt där eleven utifrån steg ska forska själv/i grupp om en hotad art. På sista sidan finns exempel med kort information om vissa hotade arter runt om i världen. Första sidan tar upp syfte och centralt innehåll ur Lgr22 från ämnena biologi, geografi och samhällskunskap.
I de redan färdiga faktatexterna ser eleven hur en faktatext om en hotad art kan vara uppbyggt. Jag skulle rekommendera att låta eleven läsa minst en text om en hotad art innan hen börjar forska för att bli bekväm med begreppen.
Hoppas ni får givande lektioner 🙂
Recensioner
Det finns inga produktrecensioner än.