Låt eleverna ut och resa i världen! När de “besökt” ett land fyller de i sitt pass med fakta om landet, de får sen en stämpel (kopiera ut och limma in ett av märkena i slutet) när de är klar med uppslaget. På första sidan fyller eleven i information om sig själv, vill man göra det lite extra verkligt ta kort på eleverna och limma in i rutan för bild. I passet får 3 länder plats men du anpassar enkelt själv genom att kopiera upp fler av s. 4-5 .
Skriv ut dubbelsidigt (s.1-6, s.4-5 om du vill ha fler länder), tänk på att skriva du dubbelsidigt med vändning på långsidan. Dela på mitten, vik på mitten och häfta ihop. Tips, testa skriv ut 1 först för se att inställningarna blir rätt.
Hur du låter eleverna samlar in kunskap om ett land finns många olika sätt att göra på, här kommer några förslag. Låt eleverna läsa en faktatext om de land den ska “besöka”, på så sätt kan eleverna “besöka” olika länder. Presentera ett land på tavlan (t.ex. power point). Antingen gör man presentationen GOTD (grej of the day) inspirerat eller “På spåret” inspirerat (eleverna får gissa sig fram genom olika ledtrådar). Sli.se har även en serie “Det här är mitt land: ” där ett land presenteras i varje avsnitt. Vill man göra undervisningen ännu mer lustfylld och spännande (och har möjligheten) kan man ta med föremål från landet eller smaka något som är vanligt att äta i landet.
Avsluta med att eleverna får välja ett av länderna de “besökt” och skriva en egen faktatext utifrån informationen i sitt pass.
Recensioner
Det finns inga produktrecensioner än.