Dubbelteckning – intensivläsning och skrivning

30,00 kr

Instruktioner för läs- och skrivövningar med dubbelteckning

Eleverna kommer att träna intensivt på läsning och stavning av ord med dubbelteckning genom ett strukturerat material som omfattar 48 sidor med olika läs- och skrivövningar. Nedan beskrivs övningarna steg för steg, för att ge en tydlig och pedagogisk vägledning i arbetet.

Steg 1: Ordgömma med bildstöd

I den första övningen använder eleverna sig av en ordgömma med bildstöd för att upptäcka och förstå hur orden stavas. Genom att försöka hitta de dolda orden får eleverna möjlighet att träna på både att läsa orden korrekt och att se hur stavningen är uppbyggd. Den visuella hjälpen i form av bilder gör det enklare för eleverna att koppla samman ord och bild, vilket underlättar både läsning och stavning.

Steg 2: Korsord

Nästa övning består av ett korsord där eleverna tränar på att stava rätt. Här ska eleverna använda sina kunskaper för att fylla i korsordet med de ord de har lärt sig i föregående övning. Om eleverna är osäkra på stavningen kan de återgå till ordgömman och ta hjälp av bilderna och den rätta stavningen som finns tillgänglig där.

Steg 3: Kooperativ övning

I den tredje övningen arbetar eleverna i grupper, vilket främjar samarbete och gemensamt lärande. Läraren delar in eleverna i mindre grupper där varje grupp får olika uppgifter:

  • Pusselövning: En grupp ska tillsammans lägga ett pussel där varje bit representerar ett ord med dubbelteckning. Eleverna ska aktivt sortera pusselbitarna så att alla ord med rätt dubbelteckning hamnar på rätt plats. För att göra övningen mer utmanande kan läraren dela upp eleverna i två grupper och ge varje grupp fem pusselbitar var.

  • Bild- och ordkoppling: En annan grupp får arbeta med att koppla rätt ord till de tillhörande bilderna. För att säkerställa att övningen blir effektiv kan läraren dela in gruppen i två mindre grupper, där varje grupp får fem bildkort att arbeta med. Eleverna ska då tillsammans kryssa för rätt ord som matchar den givna bilden.

För att underlätta och göra övningen mer visuellt tydlig rekommenderas att materialet printas ut på A3-papper och lamineras. På så sätt blir orden större och tydligare, vilket gör att flera elever kan dela på materialet och samtidigt arbeta med uppgiften. Genom att laminera materialet blir det även hållbart och går att återanvända vid framtida övningar.

Steg 4: Individuell övning

Den sista övningen är individuell och sker varje morgon. Eleverna tränar på att fylla i ord med dubbelteckning och läsa dessa för att stärka sin förmåga att stava rätt. Detta ger eleverna en möjlighet att repetera och befästa sina kunskaper om stavning av ord med dubbelteckning på ett självständigt sätt.

.

 
 
 

Antal filer: 1
Filformat: pdf
Rekommenderad programvara: Acrobat Reader


somdn_product_page
Skapare : Meriemspedagogik Kategorier: , , ,