Stödmaterial för att skriva faktatexter – en strukturerad väg till skrivlust och självständighet
Det här materialet är utformat för elever som är i början av sin skrivutveckling eller som behöver extra stöd för att komma igång med att skriva faktatexter. Genom tydlig struktur, kooperativt lärande och stegvisa övningar får eleverna bygga upp sina faktatexter med hjälp av färgkodning, bildstöd och skrivmallar.
Så här arbetar ni med materialet:
-
Gemensam genomgång i helklass
Börja med att arbeta tillsammans i helklass. Använd mallarna till faktatexten (rubrik, klassificering, utseende, boplats, föda, ungar och övrigt) och placera faktakorten på rätt plats i mallen. Detta steg ger eleverna förståelse för faktatextens byggnad -
Kooperativt arbete i grupp
Därefter arbetar eleverna i mindre grupper. De använder en annan mall där alla delar av faktatexten finns i ett A4 blad och faktakort, men nu utan lärarens hjälp. Genom det kooperativa arbetssättet utvecklar eleverna sin förståelse tillsammans. -
Individuellt arbete – steg för steg
När eleverna har blivit trygga med faktakorten är det dags att arbeta individuellt:-
Först färglägger eleverna de olika delarna av faktatexten i en stencil enligt givna färger.
-
Därefter spårar de en färdig text för att öva struktur och handstil.
-
I nästa steg skriver de en egen faktatext till bilder.
-
Slutligen skriver eleverna sin egen faktatext helt själva, med hjälp av stödlinjer.
-
Materialet ger eleverna en trygg och tydlig väg in i skrivandet, och kan anpassas efter varje elevs nivå. Det passar utmärkt att använda i lågstadiet eller i specialundervisning.
Recensioner
Det finns inga produktrecensioner än.