Så här kan man göra:
Eleverna klipper ut bilder och korta texter, sätter dem i rätt ordning och bygger upp livscykeln visuellt. Aktiviteten ramas in av gemensamt samtal där varje steg förklaras och kopplas till naturvetenskapliga begrepp.
Nivåanpassning:
Uppgiften passar hela klassen – elever kan skriva egna meningar, skriva av texten, klipp ut och limma in de färdiga bilderna eller rita till varje steg eller återberätta muntligt. Alla kan delta utifrån sin språkliga nivå.
Pedagogiska vinster:
-
Konkretisering av abstrakta biologibegrepp
-
Stärkta läs- och skrivförmågor i meningsfullt sammanhang
-
Träning av sekvensering, finmotorik och begreppsförståelse
-
Språkutvecklande arbetssätt med fokus på både samtal och text
-
Enkelt att genomföra utan avancerade förberedelser
En perfekt uppgift för åk 1–3 som förenar NO, svenska och bild – och gör lärandet både roligt och meningsfullt!
Recensioner
Det finns inga produktrecensioner än.