Har du tittat på TV-programmet Förrädarna?
I programmet utses ett fåtal personer till förrädare i en grupp bland trogna. De trogna ska lista ut vilka förrädarna är och rösta ut dem en och en, medan förrädarna behöver göra allt de kan för att inte bli påkomna.
Detta läs- och skrivprojekt flirtar med det kända TV-programmet då eleverna ska skriva en hemlig berättelse som de andra sedan ska läsa som läsläxa, några texter per vecka. I slutet på veckan läser läraren upp texterna och eleverna får skriva ner på en lapp vem de tror har skrivit berättelsen. I slutet, när alla texter är lästa, får eleverna veta om de lyckats lura alla klasskamrater. De som lyckats lura varenda kotte får ett diplom.
Praktisk information:
* Materialet som tillhandahålls är en presentation med instruktioner för läraren att visa eleverna, samt ett diplom
* Projektet är tänkt att användas för att höja engagemanget för läsläxan och öka intresset för skrivande
* Eleverna har 4 lektioner på sig att skriva sin berättelse, men de får inte avslöja för andra än läraren vad de skriver om!
* Texterna delas eller skickas till läraren för att rätta till stavfel och skrivregler, eller för att markera felen så att eleverna själva kan bearbeta texten till total anonymitet
* Läraren behöver vara mycket aktiv och listig under skrivprocessen – ska eleverna skriva som de brukar, eller vilka strategier kan de använda för att luras? Man behöver vara ett slugt stöd… Kom ihåg att VISKA!
* De elever som inte vill ha med sin text som läsläxa kan istället läsa upp den för läraren och några kamrater – men avslöja inte att dessa elevers texter inte är med förrän i slutet!
Jag gjorde detta med tre stycken åk 4:or och engagemanget var STORT! Från att “glömma” läxmappen i skolan -> till att slita upp texterna direkt de fick den och börja spekulera i vems text det kan vara… Enligt enkät till vårdnadshavarna ökade en stor andel elevers motivation att göra läsläxan, och några hade funnit ökat intresse för läsning utöver läsläxan! En annars skrivmotvillig elev skrev en till text för att luras ytterligare, och en elev som har mycket svårt med skrivandet lyckades lura alla och blev stolt och stärkt av det. De elever som har svårt med skrivandet stärks när klasskamrater gissar på goda förebilder, och de elever som har lätt för skrivandet får ytterligare utmaning i att lägga upp en strategi för att lyckas lura klasskamraterna.
Det krävs en hel del jobb, men det ger verkligen utdelning om man väcker intresset hos eleverna!
Recensioner
Det finns inga produktrecensioner än.