För att träna eleverna på att förstå berättelsers djupare innebörd och kunna läsa mellan raderna kan man utgå från begrepp som “läsglasögon”.
I denna presentation beskrivs kortfattat läsperspektiv för att synliggöra och analysera karaktärer, miljö, tid, känslor och händelser.
I praktiken
Ett sätt att använda materialet är att först gå igenom presentationen tillsammans med eleverna, för att sedan ta ett stycke eller kort text där några av ovanstående delar beskrivs mycket och välja “ett par läsglasögon” som ni har på er när ni läser. Använd presentationen som stöd när ni söker i texten efter till exempel miljöbeskrivningar eller ledtrådar på vilka känslor karaktärerna känner och skapa tillsammans, i par eller självständigt en tankekarta.
Undervisningen kan göras ännu mer lustfylld genom att läraren själv tar på sig olika sorters glasögon beroende på perspektiv – detta blir också ett sätt för eleverna att minnas de olika perspektiven ni gått igenom och blir ett verktyg när de uppmanas att själva ta på sig “tidsglasögonen” eller liknande vid läsning.
Recensioner
Det finns inga produktrecensioner än.