Vad:
Arbeta med programmering och näringskedjor.
Hur:
Eleverna får själv bestämma en korrekt näringskedja från bilderna. Eleverna ska sedan rita näringskedjan i rutorna. Koden skrivs på linjen under alla bilder.
Analog programmering
Ställ en figur på startrutan.
Skriv koden som figuren ska följa, enligt den ritade näringskedjan som eleven gjort.
Låt en kompis testa för att upptäcka eventuella buggar och se om näringskedjans samtliga led stämmer.
Markera i koden genom att ringa in de pilar för dina ”stopp” i näringskedjan.
Programmering med Blue-Bot
Skriv ut de förstorade bilderna till Blue-Bot banan.
Lägg bilderna på den genomskinliga mattan.
Programmera sedan Blue-Boten att ta sig igenom näringskedjan.
Blue-Boten ska pausa på näringskedjans utvalda delar.
Låt en kompis testa för att upptäcka eventuella buggar och se om näringskedjans samtliga led stämmer.
Varför:
• Hur entydiga stegvisa instruktioner kan konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering. Symbolers användning vid stegvisa instruktioner
• Att styra föremål med programmering.
• Enkla näringskedjor som beskriver samband mellan organismer i ekosystem
Jon Tufvesson –
Jag såg inte hur man gjorde, tyvärr